طراحي سايت و توليد نرم افزارهاي تحت وب طراحي سايت و توليد نرم افزارهاي تحت وب .

طراحي سايت و توليد نرم افزارهاي تحت وب

ويژگي‌هاي جديد وردپرس ۵٫۰

ويژگي‌هاي جديد وردپرس ۵٫۰ (Hello Gutenberg)

از ۶ دسامبر ۲۰۱۸، وردپرس ۵٫۰ بِبو بيرون آمده است! و ويژگي‌هاي جديد وردپرس در اين نسخه را مي‌توانيد بررسي كنيد.اگر تمام به‌روزرساني‌هاي امسال را ناديده گرفته‌ايد، زمان آن است كه به اين مورد توجه كنيد چرا كه بزرگ‌ترين به‌روز رساني سال ۲۰۱۸ است. وردپرس به طور كامل نحوه استفاده كاربران و توسعه‌دهندگان از CMS را با تدوين‌گر جديد گوتنبرگ وردپرس اصلاح كرده است. حال همه چيز به بلاك‌ها مربوط مي‌شود. همچنين يك تم جديد ۲۰۱۹ داريم كه به طور پيش‌فرض بر نصب‌هاي جديد وجود دارد.

مانند هر نسخه جديدي از وردپرس، آزمايش‌كردن را پيشنهاد مي‌كنيم. شايد اين موضوع تكراري به نظر برسد اما از آن‌جايي كه اين نسخه بر همه چيز از تدوين‌گر گرفته تا افزونه‌هاي ثالث و حتي تم تاثير مي‌گذارد، تست كردن اختياري نيست! اگر شما تست نكنيد، همه چيز ممكن است به سادگي خراب شود. اين نسخه‌اي است كه در آن نبايد تنها دكمه «به‌روز رساني» را بزنيد.

با گفتن اين نكات، حال به سراغ چيزهاي جديد در نسخه وردپرس ۵٫۰ مي‌رويم.

وردپرس ۵٫۰ همه چيز را تغيير مي‌دهد (ويژگي‌هاي جديد وردپرس)

ما همراه با وردپرس ۸٫۴ (Evans)، توده‌اي از بهبودها و ويجت‌هاي جديد را در كنارپيشرفت مفيدي در خصوص نحوه كار لينك‌ها در تدوين‌گر بصري داشتيم.

در وردپرس ۹٫۴ (Tipton)، قدم مشخصي به سمت راهي كاربرمحورتر براي سفارشي‌سازي و مديريت وبسايت‌ها به همراه بهبودي عالي در سفارشي‌ساز، كاركردهاي جديد هيجان‌انگيز و تدوين‌گر قدرتمند متن براي تدوين كدها ديده مي‌شد.

غالب به‌روز رساني‌هاي قبلي جزئي بوده و براي بسيار از ما، تاثير آن‌چناني نداشته است. وردپرس ۵٫۰ متفاوت است.

 

به جاي افزودن پيشرفت‌هاي جزئي در جاهاي مختلف، اين نسخه كاملا بر دو مورد زير متمركز است:

۱-تدوين‌گر جديد وردپرس به نام گوتنبرگ

۲-تم وردپرس ۲۰۱۹

 

به جز اين موارد، تغييرات جزئي و رفع باگ‌ها به صورت مورد به موردي بررسي شده و در واقع نكته اصلي گوتنبرگ وردپرس است.

با اين‌كه در ابتدا به نظر مي‌رسد اين تغييرات عمده نيستند، اما اين اصلا صحيح نيست. تلاش اين بوده كه گوتنبرگ به عنوان يك CMS، وردپرس را در محلي براي ساخت وبسايت، به سمت جلو پيش ببرد. در واقع تيم وردپرس در تلاش است تا از چرخه قديمي انتشار نسخه‌ها كه تنها به‌روزرساني‌هاي جزئي در آن صورت مي‌گرفت فاصله بگيرد و جايي برود كه ما در يك آن تغييرات زيادي را ببينيم. اما آن‌ها همچنين اعلام كرده‌اند كه برنامه دارند تا حالا كه وردپرس ۵٫۰ منتشر شده، ماهي دو بار يك نسخه جزئي جديد از وردپرس ارائه دهند. مي‌توانيد برنامه آن‌ها را در مرحله دوم گوتنبرگ مشاهده كنيد.

 

گوتنبرگ دقيقا چيست؟

كتاب راهنماي گوتنبرگ به خوبي كار آن را به طور خلاصه شرح مي‌دهد:

«گوتنبرگ به عنوان تغيير حالتي از تدوين‌گر وردپرس آغاز شد و رابط‌كاربري جديدي براي اضافه كردن، تدوين و كنترل محتوا داشت. گوتنبرگ به دنبال آن است كه ايجاد طراحي‌‌هاي محتواي غني و انعطاف‌پذير را بر اساس يك رابط‌كاربري بلاك محور آسان كند. انواع اجزا صفحه به عنوان بلاك‌هاي مدولار نمايش داده مي‌شوند يعني از طريق يك فهرست بلاك يكپارچه قابل دسترسي هستند، مي‌توان آن‌ها را در هر نقطه صفحه قرار داد و به طور مستقيم جهت ايجاد نمايش موردنظر كاربر، تدوين كرد.

گوتنبرگ يك مدرن‌سازي اساسي و تغيير شكلي از نحوه عملكرد تجربه وردپرس است و موقعيت‌هاي جديدي هم براي توسعه‌دهندگان و هم براي كاربران ايجاد مي‌كند. گوتنبرگ چارچوب‌ها، الگوهاي تعاملي، كاركرد و تجربه‌كاربري جديدي براي وردپرس معرفي مي‌كند.»

به عبارت ديگر، در وردپرس ۵٫۰، ديگر تدوين‌گر كلاسيك وردپرس يا تدوين‌گر متني را كه در دهه اخير به استفاده از آن عادت كرده‌ بوديد، نخواهيد داشت. از اين به بعد شكل آن مانند زير خواهد بود:

 

 

ويژگي‌هاي جديد وردپرس

 

در واقع ممكن است تا به حال فراخواني در اين خصوص در داشبورد وردپرس خود ديده باشيد. اين در نسخه جزئي۸٫۹٫۴ به ويژگي‌هاي جديد وردپرس اضافه شد تا راهي باشد براي پيش‌آگاهي به كاربران كه اين اتفاق خواهد افتاد.

 

ويژگي‌هاي جديد وردپرس

 

گوتنبرگ تنها تدوين‌گر و تدوين‌گر پيش‌فرض در نصب‌هاي جديد وردپرس ۵٫۰ است. نگران نباشيد، مي‌توانيد افزونه كلاسيك تدوين‌گر را نصب كنيد. اين به شما امكان ادامه استفاده از آن را در كنار تدوين‌گر جديد گوتنبرگ خواهد داد.

اما يك هشدار منطقي از طرف تيم وردپرس اعلام شده كه در آن گفته شده افزونه تدوين‌گر كلاسيك تنها تا تاريخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به طور رسمي تحت پشتيباني خواهد بود. پس ما به شدت پيشنهاد مي‌كنيم كه زودتر به سمت گوتنبرگ و وردپرس ۵٫۰ برويد.

چرا اين اتفاق رخ خواهد داد؟ دلايلي وجود دارند.

 

۱-وردپرس بايد رقابت كند

دليل اول اين است كه با وجود اين كه نسخه خود هاست شده وردپرس، اتوماتيك، منبع باز است، تيم پشت صحنه wordpress.com همچنان يك كسب‌وكار است و بايد با ديگر وبسايت‌هايي كه راه‌كار مي‌سازند مانند Wix و Squarespace رقابت كند. اگر نگاهي به سهم بازار وردپرس داشته باشيد، رشد سالانه آن از ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ حدود ۳/۱۷ درصد است. در حالي كه اين عدد عالي به نظر مي‌رسد بايد نگاهي به ديگر رقبا بيندازيم. Squarespace 180 درصد و Wix 233 درصد رشد داشته‌اند.

در حالي كه پروژه منبع‌باز و كسب‌وكار به طور تكنيكي جدا هستند، در كنار هم ديگر حركت مي‌كنند. به عبارت ديگر، وردپرس بايد خود را به بقيه برساند! فكر مي‌كنيد چرا تمام افزونه‌هاي تجملي صفحه‌ساز با اين نرخ‌هاي باورنكردني رشد كرده‌اند؟ زيرا افراد به راه‌هايي ساده‌تر براي ساخت وبسايت‌ها و نوشتن محتوا نياز دارند. اگر تنها به دنبال يك وبلاگ باشيد، صادقانه بايد گفت كه حتي پلت‌فرم‌هاي انتشاركننده ديگر مانند Medium و Ghost تجربه نوشتاري بهتري دارند.

اين لزوما مسئله بدي نيست، با اين وجود رقابت چيزي است كه محصول و جامعه را با سرعت بيشتري به سمت جلو مي‌راند.

 

 

۲-نياز به نوشتار مجدد

نكته دوم اين كه گوتنبرگ بر React ساخته شده است. يك چارچوب محبوب در جاوااسكريپت كه توسط شركت‌هايي مانند فيسبوك و اينستاگرام استفاده شده و نگهداري مي‌شود. در كنار اين موضوع، گوتنبرگ از فناوري‌هاي جديدي مانند REST API، ESnext + JSX، WebPack و … استفاده مي‌كند. رياض بنگوئلا مقاله‌اي عالي در خصوص نحوه تغيير توسعه وردپرس به وسيله گوتنبرگ دارد.

به خاطر نحوه ساختاربندي، دنياي جديدي را در خصوص «توسعه بلاكي» به روي توسعه‌دهندگان باز مي‌كند. به ياد داشته باشيد كه در گوتنبرگ، همه چيز به بلاك‌ها مربوط مي‌شود پس احتمالا اين عبارت را زياد خواهيد شنيد.

اما ممكن است مسائل را پيچيده نيز بكند زيرا معمولا توسعه‌دهندگان بايد زبان‌هاي جديد را فرا بگيرند. اما نكته مثبت اين كه جامعه وردپرس شما را در اين زمينه نجات مي‌دهد و پروژه‌هاي منبع‌باز بسيار خوبي مانند create-guten-block وجود دارند. اساسا اين يك جعبه‌ابزار توسعه زيروكانف (#۰CJS) است كه در تنها چند دقيقه بلاك‌هاي وردپرس گوتنبرگ را بدون پيكربندي React، webpack، ES6/7/8/Next، ESLint، Babel و … توسعه مي‌دهد.

احتمالا مايل خواهيد بود تا موارد زير را نيز بررسي كنيد:

  • بلاك‌هاي اتمي
  • قابل انباشت‌ها
  • بلاك‌هاي كادنس
 

ويژگي‌هاي جديد وردپرس

 

آيا فكر مي‌كنيد كه با وجود همه اين‌ها، هدف بهبود عملكرد خواهد بود؟ در حالي كه اميدواريم اين موضوع نيز مدنظر باشد، گزارش‌هاي بسياري در حال حاضر نشان دهنده عملكرد كندتر هستند.

به ياد داشته باشيد: بعضي از اين موارد را بايد با كمي بدبيني در نظر گرفت چرا كه تيم گوتنبرگ به‌روز رساني‌هاي بسياري ارائه داده است و حالا كه وردپرس ۵٫۰ رسما اينجاست، مي‌توانيد انتظار مواردي بيشتر را داشته باشيد.

نكته منفي ديگر اين است كه اكثر افزونه‌ها و تم‌هاي وردپرس (نه همه آن‌ها) بايد جهت تطابق با گوتنبرگ مجددا نوشته شوند. غالبا مواردي كه با تدوين‌گر وردپرس در تعامل هستند. سئوي YOAST مثالي عالي از توسعه‌دهنده افزونه وردپرس است كه خيلي سريع آماده شد! آن‌ها اولين به‌روز رساني گوتنبرگ را در ۲۰۱۷ ارائه دادند و از آن زمان دائم نسخه‌هاي جديدي ارائه كرده‌اند. با اين وجود كه آن‌ها در ابتدا در خصوص دسترسي نگران بودند. تيم وردپرس حال بيانيه‌اي منتشر كرده كه در خصوص قابليت دسترسي در گوتنبرگ است.

اگر مي‌خواهيد سريع به سراغ اين ويژگي‌ها در گوتنبرگ برويد و ببينيد كه واقعا چطور كار مي‌كنند، نگاه عميق ما به تدوين‌گر گوتنبرگ وردپرس را بررسي كنيد.

اگر هنوز آماده نيستيد، مي‌توانيد اين تغيير را با غيرفعال كردن تدوين‌گر گوتنبرگ وردپرس به تعويق بيندازيد.

 

 

تم ۲۰۱۹

ويژگي‌هاي جديد وردپرس ۵٫۰ همچنين شامل يك تم مينيمال ۲۰۱۹ است كه با پشتيباني كامل از گوتنبرگ در سمت مشتري و توسعه‌دهنده ارائه شده و در پستي در آينده، اين تم را عميق‌تر پوشش خواهيم داد.

 

ويژگي‌هاي جديد وردپرس

 

جامعه در خصوص گوتنبرگ چه فكري مي‌كند؟

از آن‌جايي كه ۳۲ درصد تمام وبسايت‌هاي اينترنت با وردپرس كار مي‌كنند، هر تغيير بزرگي مانند اين بحث‌هايي ايجاد مي‌كند. بياييد صادق باشيم، در يك دهه اخير تدوين‌گر وردپرس تغيير آن‌چناني نكرده بود.

اگر نگاهي داشته باشيد به افزونه وردپرس گوتنبرگ، خواهيد ديد كه با ۷۰۰ هزار نصب فعال، نمره ۳/۲ را از ۵ گرفته است و بيش از ۹۰۰ نفر به آن امتياز ۱ ستاره داده‌اند. با اين كه اين مسئله خوب به نظر نمي‌رسد، مهم است كه بدانيد اين نمره‌دهي از زماني شروع شده كه گوتنبرگ در نسخه بتا بود. همچنين مشخص است كه با چنين تغيير بزرگي، بعضي كاربران كه نسبت به تغيير مقاوم هستند، نقدهايي داشته باشند.

 

ويژگي‌هاي جديد وردپرس

رتبه‎هاي وردپرس گونبرگ
 

ما در توييتر نظرسنجي داشتيم كه ببينيم افراد در حال حاضر چه فكري در خصوص گوتنبرگ مي‌كنند. پس از بيش از ۴۵۰ راي، ۴۲ درصد مي‌گويند كه زياد از آن استفاده نكرده‌اند‌ و به همين دليل نظر مثبت يا منفي ندارند. با آغاز به كار سريع گوتنبرگ و وردپرس ۵٫۰، اين موضوع كمي ترسناك است. ۲۸ درصد ديگر مي‌گويند كه از آن متنفرند، ۱۹ درصد مي‌گويند آن را دوست دارند و ۱۱ درصد هم مي‌گويند كه در حال عادت كردن به آن هستند.

ايان از Declious Brains پست بسيار خوبي در اين خصوص دارد كه در آن نگراني‌هاي به‌جاي بسياري راجع به گوتنبرگ به اشتراك مي‌گذارد. از هر زاويه‌اي كه به آن نگاه كنيد، به اين خاطر كه وردپرس تمام اين زبان‌ها و فناوري‌هاي جديد را به اجبار به كار گرفته، وقتي سايت‌ها وردپرس را به نسخه ۵٫۰ به‌روز كنند، درهم خواهند شكست و نمي‌توان از آن جلوگيري كرد. تا زماني كه هر افزونه و تم به طور كامل به‌روز رساني نشده باشد كه در اكثر موارد نيز اين اتفاق رخ نمي‌دهد، هنگام رفع اشكالات با دردسرهاي بسياري روبه‌رو خواهيد شد.

اين موضوع بيش از همه بر چه افرادي تاثير خواهد داشت؟ سازمان‌ها، فريلنسرها و توسعه‌دهندگان. براي همين است كه احتمالا اين به‌روز رساني عمده شما را نگران كرده است.

اگر ذكر اين موارد كافي نيست، بايد گفت كه ClassicPress ظهور كرده است. اين يك هاردفورك از وردپرس (بدون گوتنبرگ) است كه به بازار وبسايت كسب‌وكار CMS محور خدمت مي‌كند. در اين مورد نگراني اين است كه آيا فروپاشي رخ خواهد داد؟ حتي تيم وردپرس نيز خود نمي‌داند كه سازگارپذيري افزونه‌ها و تم‌ها را چگونه مديريت خواهد كرد. به هر حال، اين پروژه جذابي است كه بايد آن را تحت نظر داشت.

 

ويژگي‌هاي جديد وردپرس

 

تاريخ رسمي انتشار وردپرس ۵٫۰

احتمالا سوالي كه حال خواهيد داشت اين است كه وردپرس ۵٫۰ چه زماني بيرون خواهد آمد و كي مي‌توان از ويژگي‌هاي جديد وردپرس با خبر شد؟ اولين تاريخي كه تيم اصلي وردپرس تعيين كرده ۱۹ نوامبر ۲۰۱۸ است. اما اين يك تاريخ آزمايشي بوده است.

در تاريخ ۶ دسامبر  ۲۰۱۸، وردپرس ۵٫۰ رسما در دسترس قرار گرفته است.

اگر با مشترياني كار مي‌كنيد كه روي وردپرس كار مي‌كنند بايد به اين موضوع توجه داشته باشيد. البته مي‌توانيد تدوين‌گر كلاسيك را نصب كرده و يا زمان به‌روز رساني را تا زمان آتي به تعويق بيندازيد.

شما بايد براي تعطيلات از پيش استراتژي داشته باشيد. آخرين چيزي كه مي‌خواهيد اين است كه مشتري با شما تماس بگيرد و از اين شكايت كند كه پس از به‌روز رساني وردپرس به نسخه ۵٫۰، سايت دچار خرابي شده است.

 

نحوه آماده‌سازي و به‌روز رساني وردپرس ۵٫۰

نمي‌توانيم به اندازه كافي بر ميزان اهميت آزمايش وردپرس ۵٫۰ و گوتنبرگ تاكيد كنيم. بايد مطمئن شويد كه تمام افزونه‌ها و تم‌هاي شما مناسب كار مي‌كنند. اگر يك راه‌حل سفارشي‌ساخت داريد، حتما با يك توسعه‌دهنده وردپرس در تماس باشيد تا آن را به‌روز كنيد. اين چيزي نيست كه هاست وردپرس بتواند براي شما درست كند.

مهم است كه توجه داشته باشيد كه اگر به طور مشخص وردپرس را روي به‌روز رساني خودكار به نسخه‌هاي اصلي تنظيم نكرده‌ايد، بايد آن را به صورت دستي به وردپرس ۵٫۰ به‌روز رساني كنيد. به طور پيش‌فرض، وردپرس تنها نسخه‌هاي كوچك را به‌روز مي‌كند. مانند به‌روز رساني از نسخه ۷٫۹٫۴ به ۸٫۹٫۴ و به‌روز رساني‌هاي اصلي مانند ۴٫۹٫۸ به ۵٫۰ را انجام نمي‌دهد.

پارميسافت نيز به‌روز رساني‌هاي اصلي را خودكار انجام نمي‌دهد.

 

وردپرس ۵٫۰ و WooCommerce

WooCommerce يك بيانيه رسمي در خصوص انتشار وردپرس ۵٫۰ ارائه داده است. اگر از WooCommerce استفاده مي‌كنيد، حتما آن را پيش از به‌روز رساني وردپرس به نسخه ۵٫۰، به نسخه‌هاي ۱٫۵٫۳ و بالاتر به‌روز كنيد تا از تغييرات شكننده جلوگيري شود.

 

وردپرس ۵٫۰ و افزونه‌ها

تيم شركت Yoast، دائم ويژگي‌هاي جديد، رفع باگ و بهبودهايي براي سئوي yoast و تطابق‌پذيري آن با گوتنبرگ ارائه مي‌دهد. ما شديدا پيشنهاد مي‌كنيم كه پيش از به‌روز رساني به وردپرس ۵٫۰، Yoast را به آخرين نسخه (نسخه ۰٫۲٫۹ در تاريخ بيستم نوامبر ارائه شد) به‌روز كنيد.

 

۱-يك محيط آماده‌سازي ايجاد كنيد

ما پيشنهاد مي‌كنيم كه وردپرس را روي يك سايت آزمايشي نصب كرده يا از محيط آماده‌سازي هاست خود استفاده كنيد. در اين صورت روي سايت اصلي خود تاثيري نخواهيد داشت.

 

ويژگي‌هاي جديد وردپرس

 

 

۲-از سايت وردپرس خود بك آپ بگيريد

اگر وردپرس را روي يك سايت در حال توسعه يا محيط مرحله‌سازي آزمايش نمي‌كنيد (كاري كه بايد انجام دهيد) حتما از سايت وردپرس خود يك بك آپ بگيريد. افزونه‌هاي بك آپ وردپرس بسيار خوبي وجود دارند كه مي‌توانيد از آن‌ها استفاده كنيد.

اما با توجه به اين موضوع كه وردپرس ۵٫۰ تغييرات بزرگي در پي داشته، پيشنهاد مي‌كنيم يك بك آپ قابل دانلود نيز از سايت خود بگيريد. اين شامل تمام فايل‌ها و پايگاه‌داده MySQL مي‌شود. هيچ‌گاه نمي‌دانيد، شايد پس از ۱۴ روز كه گذشت چيزي را از دست بدهيد. داشتن اين امكان كه همواره بتوانيد يك بك آپ ايجاد كنيد مفيد است.

 

ويژگي‌هاي جديد وردپرس

 

 

۳-نحوه به‌روز رساني به وردپرس ۵٫۰ (مرحله‌سازي يا توليد)

بسته به هاست شما، ممكن است وبسايت شما پس از انتشار وردپرس ۵٫۰ به طور خودكار به آن به‌روز شود. WordPress core به طور پيش‌فرض چنين كاري انجام نمي‌دهد و ما نيز پيشنهاد مي‌كنيم سايت خود را به طور خودكار به وردپرس ۵٫۰ به‌روز نكنيد مگر آن‌كه در فايل wp-config.php سايت خود، تنظيمات WP_AUTO_UPDATE_CORE را تاييد كرده باشيد. اين تغيير با هدف صورت مي‌گيرد و بايد پيش از آن تست شده باشد.

وردپرس ۵٫۰ در داشبورد ادمين در دسترس است. تنها در جعبه‌ابزار روي آيكون به‌روز رساني كليك كنيد. سپس روي دكمه «حالا به‌روز رساني كن» كليك كنيد. وقتي سايت در حال به‌روز رساني است، در حالت نگهداري قرار مي‌گيرد. به محض اين كه به‌روز رساني كامل شود سايت به حالت نرمال بازمي‌گردد.

 

ويژگي‌هاي جديد وردپرس

 

يك پيغام دريافت مي‌كنيد كه از شما مي‌خواهد پايگاه‌داده وردپرس خود را به‌روز كنيد.

 

ويژگي‌هاي جديد وردپرس

 

تا زماني كه به‌روز رساني شما خوب پيش مي‌رود، بايد صفحه «ويژگي‌هاي جديد» را ببينيد. همين! ساده و سريع.

 

براي مطالعه‌ي ادامه‌ي متن به ويژگي‌هاي جديد وردپرس در بلاگ پارميسافت مراجعه كنيد.



برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ساعت: ۱۲:۴۳:۱۱ توسط:arg موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :